marți, 24 august 2010

INTERVIU CU GENERAL DE BRIGADA MARIA LUPU SEFUL DIRECTIEI FINANCIAR – CONTABILE DIN M.Ap.N.

INTERVIU CU GENERAL DE BRIGADA MARIA LUPU

SEFUL DIRECTIEI FINANCIAR – CONTABILE DIN M.Ap.N.

Din Suplimentul la Observatorul militar Nr.34 (25-31august 2010)

pag.1 şi pag.4 în articolul,

RECALCULAREA PENSIILOR MILITARE

􀀣 Supliment realizat de

Irina-Mihaela NEDELCU

􀂄 Doamna general, de ce a fost nevoie de alte precizari referitoare la

recalcularea pensiilor militare? Nu erau destul de clare normele

metodologice aprobate prin HG nr.735/2010?

􀂄 Prin normele metodologice emise în aplicarea prevederilor Legii nr.119/

2010 s-a stabilit un cadru general pentru recalcularea pensiilor militare de stat, a

pensiilor de stat ale poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu statut special din

sistemul administraţiei penitenciarelor. De precizări suplimentare a fost nevoie

pentru a le adapta la specificul fiecărei instituţii din sistemul de apărare, ordine

publică şi siguranţă na]ională.

Prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.101/2010 s-au precizat

responsabilităţi clare pentru structurile din MApN, implicate în procesul de recalculare a pensiilor.

􀂄 În HG se prevede că pensionarii se pot adresa unităţilor din care au făcut

parte sau centrelor militare. Prin ordin, s-a stabilit că eliberarea adeverinţelor

de venit se va face de centrele militare, după ce unităţile deţinătoare de arhivă

şi depozitele de arhivă vor crea o bază de date.

􀂄 Centrele militare vor elibera adeverinţele de venit, după ce vor centraliza

documentele doveditoare pe care le vor solicita unităţilor sau depozitelor, după caz.

Domnul Gabriel Oprea, ministrul apărării naţionale, a insistat să se procedeze aşa,

tocmai pentru ca pensionarii militari să nu fie purtaţi pe drumuri. Unii au lucrat, de-a

lungul carierei, în mai multe unităţi. Este posibil s` nici nu mai ştie cu exactitate

perioadele, datele la care s-au mutat dintr-o unitate în alta. Mai mult de atât, armata s-a reorganizat, au fost defiinţate unităţi, iar arhivele acestora au fost preluate de altele unităţi sau de depozite. Prin urmare, prevederea ca întregul proces de eliberare a adeverinţelor de venit să se desfăşoare prin centrele militare zonale/judeţene/de sector nu face decât să vină în sprijinul pensionarilor.

Astfel, ei vor trebui să meargă la aceste structuri pentru a depune cererea şi, apoi,

pentru a certifica datele din actele doveditoare.

Pentru ca eliberarea documentelor să se facă în condiţii bune, s-au luat măsuri în

vederea asigurării unor mijloace moderne de procesare a datelor înscrise în statele de

plată. În acest sens, domnul amiral Gheorghe Marin, Şeful Statului Major

General, a emis o dispoziţie în vederea asigurării sprijinului tehnic necesar aplicării

prevederilor ordinului. Conform acesteia, până la 1 noiembrie a.c., Agenţia pentru

Servicii şi Sisteme Informatice Militare va crea baza de date centralizată, pe care o va transmite centrelor militare.

􀂄 Potrivit prevederilor Legii nr.19/2000, cuantumul pensiei se determin` prin

înmul]irea punctajului mediu anual realizat în perioada de cotizare cu valoarea unui punct de pensie. Punctajul mediu anual se determină prin împărţirea numărului de

puncte, rezultate din însumarea punctajelor anuale, la numărul de ani corespunzător

stagiului complet de cotizare. Punctajul anual se determină prin împărţirea la 12 a

punctajului rezultat în anul respectiv din însumarea numărului de puncte realizat în

fiecare lună. Numărul de puncte realizat în fiecare lună se calculează prin raportarea

venitului brut lunar individual la salariul mediu brut lunar din luna respectivă.

De exemplu, să presupunem că un cadru militar a avut o perioadă de activitate de 35

de ani. Prin însumarea punctajelor anuale, sa obţinut un total de 63,53425 puncte. Pentru a se determina punctajul mediu anual, acesta se împarte la 20 (stagiul complet de cotizare, în cazul cadrelor militare, prevăzut la art.5 alin.(2) din Legea nr.119/2010). Rezultatul – 3,17671 – reprezintă numărul de puncte

pe baza căruia se stabileşte cuantumul pensiei, prin înmul]irea cu valoarea punctului

stabilită prin lege. Aceasta este de 732,8 lei. Adică, în exemplul de mai sus, pensia va fi de 2.328 lei, la care se va adăuga sporul prevăzut la art.11 din Legea nr.80/1995.

􀂄 Potrivit unor variante de simulări, care circulă, pe internet, între cadrele

militare în rezervă/retragere, pensiile militare se pot diminua şi cu până la

50%. Vor fi scăderi atât de drastice?

Nu se poate da un răspuns concret, prin da sau nu. Cuantumul pensiei depinde de

valoarea veniturilor realizate lunar în perioada de activitate, de vechimea în

serviciu/muncă, de condiţiile în care cei în cauză şi-au desfăşurat activitatea – deosebite, speciale sau alte condiţii. Influenţa negativă asupra cuantumului pensiilor recalculate ar fi fost foarte mare dacă nu ar fi intervenit domnul Gabriel Oprea,

ministrul apărării naţionale. Datorită sprijinului său am reuşit să schimbăm unele prevederi din proiectul legii. Astfel, a fost introdus art.5 alin.(3), care

prevede că, la cuantumul pensiilor stabilite ca urmare a procesului de recalculare, se

aplică prevederile art.11 teza a III-a din Legea nr.80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare. Tot domnul ministru a insistat ca stagiul complet de cotizare pentru pensiile cuvenite sau aflate în plată să fie de 20 de ani atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi. Mai mult, s-a implicat direct, organizând grupuri de lucru şi întâlniri periodice atât cu specialiştii din

sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, cât şi cu asociaţiile

cadrelor militare în rezervă şi în retragere. Discuţiile purtate cu asemenea ocazii au avut drept scop identificarea celor mai bune soluţii,

dar şi o informare permanentă asupra stadiului demersurilor noastre.

􀂄 La art.6 alin.(5) din normele aprobate prin HG nr.735, se prevede

că, pentru perioada 1 aprilie 2001-1 august 2007, punctajelor anuale nu li

se aplică plafonarea prevăzută de legislaţia privind pensiile din sistemul

public. Explicaţi-ne, vă rog, această dispoziţie…

􀂄 În perioada 1 aprilie 2001-1 aprilie 2004, plafonarea era de trei salarii medii brute. Cu alte cuvinte, dacă o persoană avea un venit lunar egal cu patru-cinci salarii medii brute, la determinarea punctajului lunar se lua în calcul o sumă egală doar cu trei salarii medii brute.

În acelaşi mod, se proceda şi pentru perioada 1 aprilie 2004-1 august 2007, când plafonarea era de cinci salarii medii brute.

􀂄 Sunt cadre militare care, după trecerea în rezervă, au lucrat în sistemul

public. Dacă acum solicită ca, odată cu recalcularea pensiei militare, să li se

valorifice şi perioada respectivă, cum se va proceda?

􀂄 Referitor la această situaţie sunt mai multe aspecte de discutat. Deocamdată,

conform prevederilor actelor normative în vigoare, cei în cauză vor solicita valorificarea perioadelor lucrate în sistemul public la împlinirea vârstelor standard de pensionare,

􀂄 Dar statele de plată nu intră în categoria documentelor cu un nivel de

clasificare ridicat?

􀂄 Da, dar s-a elaborat un proiect de hotărâre de guvern, prin care nivelul de

clasificare va fi coborât, în aşa fel încât accesul la documente să poată fi aprobat de comandantul/şeful structurii care proceseaz` datele înscrise în acestea.

􀂄 Dacă un pensionar militar nu face cerere, i se va recalcula pensia? Vă

întreb asta deoarece, pe internet şi nu numai, circulă un îndemn ca beneficiarii să nu se adreseze centrelor militare…

􀂄 Articolul 5 alin.(4) din Legea nr.119/ 2010 este foarte clar în acest sens: pentru

perioadele în care nu se va face dovada veniturilor realizate, la determinarea

punctajului mediu anual se utilizează salariul mediu brut pe economie din perioadele respective. Cu alte cuvinte, cei ce nu vor face cerere, vor beneficia de o pensie recalculată pe baza salariului mediu brut pe economie.

􀂄 Legea nr.119/2010 prevede că, la recalculare, se va folosi algoritmul

de stabilire a pensiilor prevăzut de Legea nr. 19/2000. Care este acesta? Continuare \n pagina a IV-a

Urmare din pagina I

Stagii de cotizare art. 8, 9, 10 din Legea nr.119/2010

Pentru perioadele ulterioare datei de 1 aprilie 2001 care reprezintă, conform legii, stagiu de cotizare realizat în condiţii deosebite, condiţii speciale sau alte condiţii de muncă se acordă perioade suplimentare la vechimea în muncă sau la vechimea în serviciu. Acestea constituie stagii de cotizare în condiţii

normale, după cum urmează: a) 3 luni pentru fiecar an lucrat în condiţii deosebite de muncă; b) 6 luni pentru fiecare an lucrat în condiţii speciale de muncă ;

c) 12 luni pentru fiecare an lucrat în alte condiţii de muncă. Perioadele respective se acordă pe baza criteriilor şi metodologiei de încadrare prevăzute de Hotărârea Guvernului nr.1.294/2001 privind stabilirea locurilor de muncă şi a activităţilor cu condiţii deosebite, condiţii speciale şi alte condiţii, specifice pentru cadrele militare în activitate, cu modificările ulterioare.

Constituie stagiu de cotizare în sistemul public de pensii: a) vechimea în muncă recunoscută pentru stabilirea pensiilor până la data de 1 aprilie 2001; b) vechimea în serviciu recunoscută pentru stabilirea pensiilor militare, până la intrarea în vigoare a Legii nr.119/2010.

De asemenea, constituie stagiu de cotizare şi perioada suplimentară la vechimea în muncă sau la vechimea în serviciu acordată în baza legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, pentru perioadele realizate în condiţii deosebite, condiţii speciale şi alte

condiţii.

Pensii de invaliditate şi de urmaş art. 7 şi 8 din HG nr. 735/2010

În situaţia pensiilor de invaliditate, stagiul potenţial acordat la stabilirea drepturilor de pensie până la data intrării în vigoare a Legii nr. 119/2010, se menţine şi

pentru stabilirea punctajului mediu anual, conform prevederilor art.78 alin.(6) din Legea nr. 19/2000, cu excepţia celor stabilite conform prevederilor Legii nr.

80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 78 alin.(6) din Legea nr. 19/2000 prevede următoarele: Pentru stagiul poten]ial, acordat asiguraţilor în drept să obţină o pensie de invaliditate,

punctajul anual al asiguratului este de: a) 0,75 puncte pentru gradul I de invaliditate, respectiv pentru cei cu handicap grav; b) 0,60 puncte pentru gradul II de invaliditate, respectiv pentru cei cu handicap accentuat; c) 0,40 puncte pentru gradul III de invaliditate, respectiv pentru cei cu handicap mediu.

Pensia de urmaş se stabileşte procentual din pensia recalculată la care ar fi avut dreptul susţinătorul decedat, cu excepia celor stabilite conform prevederilor Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare.

Procente de majorare a punctajelor lunare art.11 din Legea nr.119/2010

Pensionarii militari care au desfăşurat activităţi în locuri de muncă încadrate în grupele I şi a II-a de muncă, potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, şi cei care au desfăşurat activităţi în locuri de muncă încadrate în condi]ii deosebite, condiţii speciale sau alte condiţii de muncă, potrivit legislaţiei de după

1 aprilie 2001, beneficiază de majorarea punctajelor lunare realizate în perioadele respective, după cum urmează:

􀁺 cu 25% pentru perioadele în care au desfăşurat activităţi în locuri încadrate în grupa a II-a de muncă sau în locuri de muncă încadrate în condiţii deosebite;

􀁺 cu 50% pentru perioadele în care au desfăşurat activităţi în locuri încadrate în grupa I de muncă sau în locuri de muncă încadrate în condiţii

speciale, potrivit legii;

􀁺 cu 50% pentru perioadele în care au desfăşurat activităţi în locuri încadrate în alte

condiţii de muncă.

Modificarea pensiei recalculate art. 10 din HG nr. 735/2010

Pensia de serviciu recalculată, potrivit Legii nr.119/2010, poate fi modificată la cererea beneficiarului, în baza actelor doveditoare prezentate de acesta. Actele doveditoare trebuie să fie întocmite conform prevederilor legale şi din ele este necesar să rezulte date şi elemente, altele decât cele utilizate la recalculare, referitoare la drepturi cu caracter salarial, perioade suplimentare la vechimea în muncă sau la vechimea în serviciu care se au în vedere la stabilirea

punctajului mediu anual sau la stagii de cotizare, conform Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.

Drepturile de pensii rezultate în urma documentelor

prezentate ulterior datei \ncheierii procesului de recalculare, stabilită de Legea 119/

2010, se acordă astfel:

a) de la data de întâi a lunii următoare expir`rii procesului de recalculare, dacă cererea împreună cu documentele doveditoare a fost depusă în termenul general de prescripţie;

b) din prima zi a lunii următoare celei în care cererea împreună cu documentele doveditoare, a fost depusă la casa de pensii, după termenul prevăzut la lit. a).

prevăzute de Legea nr. 19/2000. Atunci se vor adresa casei teritoriale de pensii de care aparţin. Dar, repet, aşa se va proceda atâta timp cât sunt în vigoare cele dou` legi – 19 şi 164. În cazul în care va intra în vigoare legea sistemului unitar de pensii, procedura, pentru astfel de situaţii, va fi stabilită prin norme metodologice de aplicare a noului act normativ.

􀂄 Cum se va proceda în cazul celor trecuţi în rezervă, cu drept la pensie, după data intrării în vigoare a Legii nr.119/2010?

􀂄 Cadrelor militare trecute în rezervă, cu drept de pensie, după 3 iulie a.c., li se vor stabili drepturile de pensie în baza prevederilor Legii nr.164/2001, urmând ca şi

acestea să fie recalculate. În acest sens, unităţile militare vor transmite odată cu dosarul de pensie, constituit conform prevederilor legale actuale, şi adeverinţele necesare stabilirii punctajelor medii anuale pentru recalculare.

􀂄 Este pregătită Direcţia financiar-contabilă pentru a face faţă acestui proces de recalculare?

􀂄 La nivelul structurii de specialitate – Serviciul pensii militare şi drepturi sociale – din cadrul direcţiei noastre, s-au organizat două grupuri de lucru. Unul va continua

recalcularea pensiilor în baza Legii nr.90/2007, unde mai sunt de rezolvat aproximativ 30% din numărul total de cereri.

Altul pregăteşte compatibilizarea elementelor din aplicaţia folosită de CNPAS la stabilirea pensiilor din sistemul public cu elementele necesare recalculării în baza Legii nr.119/ 2010, specifice sistemului militar.

􀂄 Cu personalul încadrat la Serviciul pensii militare şi drepturi sociale veţi reuşi să respectaţi termenul impus de lege?

􀂄 Finalizarea procesului de recalculare nu depinde numai de personalul încadrat în structura de specialitate a DFC, ci şi de celelalte unităţi implicate. Personalul existent

este angrenat în activităţile curente, iar primirea unui volum mare de informaţii, care trebuie procesate într-un timp limitat, implică suplimentarea numărului de oameni. HG nr.735/2010 ne dă această posibilitate, pe care am preluat-o şi în ordin. Astfel, vom putea încheia convenţii civile. Dar, şi aici este o problemă. Trebuie să găsim persoane care au cunoştinţe de operare PC, apte să lucreze în condiţii de stres şi cu un volum mare de date. Este imposibil ca, în perioada stabilită de lege pentru finalizarea procesului de recalculare a pensiilor, să pregătim personal în acest

domeniu.

􀂄 Doamna general, la finalul discu]iei noastre, vă propun să faceţi unele precizări cu privire la o problemă ce nu are legătură directă cu recalcularea,

dar, asupra căreia, pe adresa redac]iei noastre, am primit multe solicitări de clarificare. Este vorba de situaţia cadrelor militare care trec în rezervă înainte

de împlinirea vârstei de 55 de ani. Având în vedere actele normative intrate recent în vigoare, de ce drepturi mai beneficiază acestea?

􀂄 Odat` cu intrarea în vigoare a Legii nr.118/2010, înscrierea la pensia anticipată şi anticipată parţială nu se mai aplică până la 31 decembrie 2010. Prin urmare, cadrele

militare care părăsesc sistemul înainte de împlinirea vârstei de 55 de ani nu mai primesc pensie militară. Ele beneficiază de drepturile prevăzute la pct.3 alin.(1) şi (2) din Anexa IV/ 2 la Legea nr.330/2009. Dacă trec în rezervă fiind clasate

“Apt limitat” sau ca urmare a reorganiz`rii unor unit`ţi, a reducerii unor funcţii din statele de organizare ori a împlinirii limitei de vârstă în grad, primesc un ajutor egal cu zece solde lunare nete. Solda pe baza căreia se calculează ajutorul este

cea avută în luna schimbării poziţiei de activitate. În cazul în care cadrele militare respective sunt apte de muncă, dar nu se pot încadra din lipsă de locuri de muncă corespunzatoare pregătirii lor, acestea mai beneficiază de plata unui ajutor,

stabilit în raport cu vechimea efectivă în calitate de personal militar. Pentru cei care au o vechime efectivă de până la 5 ani inclusiv, dar nu mai pu]in de 1 an, ajutorul este de 50% din solda lunară netă avută în luna schimbării poziţiei de activitate.

Pentru cei care au o vechime efectivă între 5 şi 15 ani inclusiv, ajutorul este de 55%, iar pentru cei cu o vechime de peste 15 ani, de 60%. Ajutorul se acordă cu data de întâi a lunii următoare celei în care a avut loc trecerea în rezervă şi nu va depăşi

durata maximă prevăzută de lege pentru acordarea indemnizaţiei de şomaj. Perioada pentru care se acordă constituie vechime în muncă şi stagiu de cotizare. Trebuie

men]ionat şi faptul că, aşa cum prevede art.2 din Legea nr.118/2010, aceste drepturi vor fi reduse cu 25%.

3 comentarii:

  1. D-na general este un exemplu clar de pupincurista si arivista!
    Nu pricep cum poate sa il linga in asa hal pe ministru si pe amiral?
    Este clar acum de ce nu avem nici o sansa in fata nemernicilor de la putere?
    Cozile de topor sunt in ministarul nostru!

    RăspundețiȘtergere
  2. Doamna general a gresit numai cu privire la cuantumul punctului de pensie pentru militari.
    Acesta este de 732,8 euro nu lei.
    Astfel, pensiile noi vor fi, 3,6 X 4,22 X ultima pensie. Nu va mai fi nevoie de alte adeverinte ca Dl Amiral Marin a propus acesta formula de calcul.
    Cu acesta toti militarii sunt de acord.
    Cu alceva nu, ca se va intampla ca in Bosnia...

    RăspundețiȘtergere
  3. Ajută Doamne poporul nostru greu încercat!

    Doamne Atotputernic, ascultă-ne ruga nostră şi îndreaptă gîndul tău cel bun asupra poporului nostru asuprit de interese străine. Apără Doamne duhul şi sufletul Apărătorilor României ştiuţi şi neştiunţi care şi-au jertfit sângele şi viaţa pentru salvarea libertăţii, credinţei, onoarei, deminităţii, independenţei, spiritului şi culturii, obiceiurilor, a ogoarelor, ale vieţii copiilor, ale părinţilor, fraţilor, prietenilor şi ale soţiilor şi fiicelor lor.
    Pomeneşte doamne pe vecie, pe toţi martirii neamului, a căror trup a putrezit neîmpăcat şi au murit fără de Lumină, începand cu pruncii, femeile şi bărbaţii, din neamul nostru asasinaţi mişeleşte fără de judecată şi fără de nobilă cauză de cotropitorii fără de Dumnezeu, ce au omorât români în numele dreptului la ucidere pentru jaf şi cotropire.
    Încă mai pomeneşte Doamne pe toţi preoţii şi slujitorii altarelor sacre ale înaintaşilor nostri traci, daci sau geţi, care au fost omorâţi pentru credinţa lor în Tine şi au apărat spiritualitatea convivilor, cu preţul jertfei supreme, şi cărora li s-au ars bisericile şi simbolurile credintei poporului nostru, pentru a fi înlocuite cu alte credinţe meşteşugite.
    Pedepseşte Doamne pe toţi bicisnicii, ce au pus gânduri rele de cotropire şi jefuire a teritoriului, populaţiei, economiei, de slăbire a forţei şi tăriei oastei neamului nostru, de sărăcire a Apărătorilor Patriei şi de distrugere şi capturare fără luptă a uneltelor şi ale armelor de apărare.Cei ce ne-au privat de dreptul la muncă să fie pedepsiţi etern.
    Mai pedepseşte Doamne pe jefuitorii mormintelor, unde se odihnesc înaintaşii noştri, distruse spre a se face loc caselor destinate desfâului şi plăcerilor lumeşti, a celor ce ne înşeală cu credite otrăvite, ne dau falimente, ruine şi pierderi financiare, ne distrug locurile noastre de muncă, ne diminuiază veniturile, pentru a nu mai putea trăi în condiţii normale, creştineşti, ne lasă copii fără de învăţătură şi bolnavii fără de ajutor medical, ne ard copii în incubatoare şi ne otrăvesc sufletul cu minciunile lor.
    Mai ascultă Doamne Atotputenic ruga noastră de a lumina mintea celor ce ne conduc acum cu rea credinţă, împotriva interesului neamului nostru oropsit, sau care s-au asociat cu conducători răi şi şovini, ce persecuta românii în propria lor ţară prin dispteţ şi vanitate.
    Şi opreşte Doamne, pe toţi tăietorii de păduri şi cei ce strică armonia naturii, care ucid animale nevinovate, pentru a le devora, sau care expoatează culturile şi plantaţiile intensiv pentru a ne sărăci pământurile, sau care ne îndeamnă să ne părăsim ţara, pentru a fi slugi la case mai bogate ale altor popoare.Dă-le Doamne pedepse spoliatorilor patriei, ce umilesc injust apărătorii şi funcţionarii ţării, preoţii şi dascălii noştri, poliţiştii şi jandarmii, diplomaţii şi ambasadorii ţării, truditorilor oneşti pentru binele ţării şi veghează la somnul liniştit al copilaşilor noştri. Încă mai pedepseşte Doamne, pe făcătorii de stări de conflicte nejustificate, sau pe cei care atentează la liniştea şi ordinea planetară, făcători de conflicte militare prin minciună, având în spate scopuri ascunse de subjugare a poparelor şi a le fi luate bogaţiile fără contrcate sau plată, sau care le ucid conducătorii pentru a arunca în foame milioane de oamnei, propagă molimele, sau alte dezastre.
    Ascultă-ne Doamne Ruga spre îndreptarea credulilor şi detractorilor, îndreptarea răufăcătorilor, a bogaţilor ce asupresc săracii şi a oamenilor ce nu-şi ajută semenii aflaţi în suferinţă.
    Fă doamne ca poporul nostru care are mare credinţă în Tine, ca în timpuri de bejenie să fie unit, dârz şi hotărât, spre a învinge gravele probleme şi suferinţa cu care se confruntă.
    Aşa se ne ajute Dumnezeu. Uniţi-vă şi apăraţi patria şi poporul dragi Fraţi Români.
    Amin!

    RăspundețiȘtergere